Klar mening

– Hvor mange barn kan høvle tre eller bruke en øks?

– Vi vil at et av valgfagene på ungdomsskolen skal være et håndverksfag, skriver Sunna Simma i Forbundet Kysten.

Dette er et debattinnlegg. Meningene er skribentens egne. Din klare mening kan sendes inn her.

Kan barnet ditt feste en knapp? Hvor mange barn kan høvle tre eller bruke en øks i dag? Dessverre altfor få.

Ønsker vi å ta i et tak for elever som er trette av skolen? Da burde flere få lov til å kløyve, sy og hamre i skoletiden.

Vi vil at et av valgfagene på ungdomsskolen skal være et håndverksfag, der elevene får brukt kroppen.

Vi trenger myndigheter, politikere og kommuner som er mer praktisk anlagt.

I dag er det for dårlig tilgang på håndverksfag. Ikke alle ungdomsskoler tilbyr slike fag som valgfag.

I faget kunst og håndverk er det ofte for lite ressurser til materiell og lokaler. Dette er et problem. Både næringslivet og samfunnet trenger flere som kan håndverk.

Norge vil ha 90 000 for få håndverkere og fagarbeidere i 2030. Det er ifølge SSBs prognoser.

Uten praktisk kunnskap vil elever stå i fare for å bli stengt ute fra et stort antall arbeidsplasser. Derfor er det på høy tid med en nasjonal endring.

Vi foreslår:

1. Det må komme et nasjonalt krav. Minst ett valgfag skal lære elever håndverk på ungdomsskolen.

Ungdomsskoler skal i dag tilby minst to valgfag. Men hvilke fag det blir, avhenger av skolen.

En elev på én skole kan få jobbe med hendene. Mens en elev på en annen skole ikke får den samme muligheten.

2. Vi må sikre et tilbud om yrkesfaglig utdanning. Vi må snakke pent om yrkesfag.

Ikke alle yrkesfaglige utdanninger tilbys i hele landet. Det kan hindre at unge velger å bli tømrer, smed, båtbygger eller tekstil-håndverker.

I tillegg bør vi som voksne snakke fram slike yrker.

3. Det faglige nivået må løftes. Et bedre tilbud nasjonalt og mer utdanning skal hjelpe.

Vi er glade for at regjeringen nylig bevilget 127 millioner til utstyr for mer praktisk opplæring i 5.-10. trinn. Det er et skritt i riktig retning, men vi har fortsatt en vei å gå.

Vi hadde ikke overlatt matte eller norsk til en ufaglært lærer. Hvorfor gjelder ikke det samme for kunst og håndverk?

Vi må gi alle barn på ungdomsskolen muligheten til å mestre et håndverk!