Norge

Nye regler skal hjelpe ikke-digitale bankkunder

Bankene må følge nye regler. De må kunne hjelpe kunder som ikke er på nett.

Norge — Ikke alle i Norge er like digitale. Noen strever med nettet. Eller synes det er best å gjøre ting fysisk. Som for eksempel å betale regninger eller andre handlinger i banken.

Nå skal bankene gi et tilbud til de ikke-digitale kundene. Finans Norge har laget det de kaller en bransje-norm. De ønsker å forebygge at folk havner utenfor, som følge av at de ikke er så digitale.

Mange eldre er blant dem. De kommer seg ikke inn i nettbanken.

Bankene skal følge reglene fra 1. november. Det skriver avisa Aftenposten.

I reglene står det at bankene skal kunne gi folk konto-informasjon. Folk skal kunne få betalt regninger. De skal også kunne overføre penger til andre. Det skal kunne skje uten digitale løsninger. Banken skal også bidra med rådgiving. Slik kan de hjelpe folk som sliter med de digitale løsningene.

Bente Lund Jacobsen er eldreombud. Hun er svært fornøyd. Hun vil sjekke at bankene følger opp de nye reglene.

– Flere banker er allerede i gang med å lage nye, gode ikke-digitale løsninger, sier hun.

Nå koster det 100 kroner å betale en regning over en skranke i banken. De får også meldinger fra folk som må vente lenge for å få tak i folk i banken.

– Sånn kan vi ikke ha det, sier hun til avisa.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå