Norge

Helsetilsynet er urolig for kort åpningstid hos Nav

De fleste Nav-kontor er åpne bare seks timer i uka. Det gjør at mange sliter med å komme i kontakt med dem, ifølge svarene i en ny undersøkelse.

Helsetilsynets har laget undersøkelsen. Den er gjort i 70 kommuner. Det skjer etter at både kommuner, vanlige folk og statsforvaltere har meldt fra om at de er bekymret. Folk med ekstra behov skal slite med å få kontakt og hjelp fra direktoratet Nav, melder avisa Klassekampen. Nav har ansvar for å hjelpe folk uten jobb og med saker som handler om velferd.

Bekymringen gjelder blant annet for folk som sliter eller er uten mulighet til å ta kontakt med Nav på telefon eller digitalt. Det er en klar risiko for at de kan slite med å få hjelp når det haster, forklarer Rigmor Hartvedt til avisa. Hun er seniorrådgiver i Helsetilsynet.

De skal lage en rapport etter å undersøkt denne saken. Det er ventet å skje i oktober. Men Helsetilsynet sier allerede nå fra om det de mener er viktig å si fra om. De ber også om at Nav må justere åpningstidene slik at de er gode nok for folk som er uten mulighet til å bruke telefon eller digitale løsninger.

De siste årene har det blitt vanskeligere å være gå inn på et Nav-kontor. Det har vært planen til Nav siden 2017. De vil ha færre besøk uten forvarsel, og ønsker at folk heller skal bruke telefon eller digital kontakt. Folk som sliter med dette, har da fått et mindre tilgjengelig Nav, mener Helsetilsynet.

Det kan være folk uten bank-ID, folk som sliter med språket, folk som er avhengig av rus eller eldre som er ukjent med de tekniske løsningene.