Norge

Slik er politiets hverdag på sjøen

Politiet følger med på det som skjer på land og på vann. Her får du et lite innblikk i hvordan politiet jobber på sjøen.

Tre politibåter ligger og duppe ute på vannet ved Akershuskaia når alarmen går. Terje og Alexander jobber for sjøtjenesten til Oslo. Nå har de fått et oppdrag de må være kjapp med å fikse. Kun sekunder senere er de på vei utover fjorden. Med tre motorer på 350 hestekrefter hver tar det kort tid før båten kjører veldig fort.

– Vi dekker et stort område. Uansett hvor hendelsen har oppstått, sier Terje.

De to politibetjentene ønsker ikke å bli omtalt med fullt navn.

På land har det oppstått en situasjon hvor nødetatene må hjelpe.

– Vi har observert vedkommende. Han har likt signalelement som det som er meldt inn, sier Alexander over sambandet.

Samtidig beskriver han akkurat hvor personen er. Tre minutter senere kommer to politibiler og en ambulanse til stedet. Politiet får kontroll på personen, uten noe dramatikk.

Politibåtens oppdrag er over.

– Skjer det ting nært sjøen, er det oftest vi som er kjappest på stedet. Vi responderer gjerne raskest. Egentlig fungerer det på lik linje som en patrulje på land. Vi drar dit det trengs, sier Terje.

Terje har jobber for sjøtjenesten i 27 år.

– Jeg har vært opptatt av båt hele livet. Det er en utrolig bra og variert tjeneste, sier han.

Oslo er det eneste politi-distriktet som har båter tilgjengelig året rundt.

– Alt utstyret er med. Den ene dagen kan vi rykke til hendelser som i dag. Mens andre dager er det rednings-oppdrag. Det eneste vi ikke har mulighet til, er å dykke, sier Terje.

Mye av arbeids-hverdagen går likevel med til å kontrollere andre som kjører på sjøen. I 2022 ble det innført nye fartsgrenser til sjøs. Disse gjelder også for fritidsfartøy.

– Det er veldig mange som har fått det med seg. Men kjører du for fort, får du en bor på 1.500 kroner. Det er også snakk om at dette vil bli justert om ikke lenge, sier Alexander.

Det er kommunene som bestemmer hva fartsgrensen er.

– Er du usikker på fartsgrensen er, så kan du laste ned en app for det. Den gir deg god oversikt over hvor du er og hva som er grensa, sier Alexander.

En ting som skiller trafikken til havs og på land, er grensa for promille. For fritidsbåter under 25 meter er grensa på 0,8 i promille, i motsetning til 0,2.

– Denne grensa er vanskelig å forholde seg til. Samtidig blir det vanskeligere å føre båten og være oppmerksom når du har drukket alkohol, sier Alexander.

Han får støtte av Terje.

– Det er nok en del som tar sjansen. Min klare oppfordring er å vente til båten er fortøyd, sier Terje.

I 2015 ble det også påbudt at alle personer om bord i båter under åtte meter, skal bruke vest når båten rører seg. Her har politiet merket at folk er blitt flinkere.

– Det har blitt trendy med vest. Vi har sett at flere bruker det, sier Terje.

Likevel er det ikke alle som følger påbudet. Rett utenfor Tjuvholmen ser Alexander en båt med fire voksne og to barn om bord. Kun barna har vesten på seg. De andre har vesten liggende under en benk.

– Egentlig er dette en bot på 500 kroner per person. Men jeg tenker at vi kan være snille i dag. Så dere slipper unna med en bot til føreren, sier Alexander til de voksne om bord.

Samtidig gir han skryt til barna. De får drops for å ha fulgt reglene.

– Dere må ikke dele med de voksne, sier politibetjenten.

Ifølge Terje er dette veldig typisk. Det er viktig for ham å få fram at barn ofte er flinkere enn voksne.

– Vi er ikke ute etter å ta noen. Men vi skal hindre at folk gjør det. Derfor er det viktig at vi gir skryt til de som følger reglene. Samtidig er det skummelt om noe skjer med barna. Og de voksne ikke kan hjelpe til, sier Terje.

Føreren selv er helt klar på at han nå skal bruke vesten resten av turen.

– Det kan du være helt sikker på at jeg kommer til å gjøre.

---

Kort om saken

  • Politiet jobber også til sjøs.
  • De følger med både til land og til vann.
  • De skal passe på at folk følger reglene, som å holde fartsgrensa, bruker redningsvest og ikke har drukket for mye alkohol.

---