Norge

Enklere for kundene når noe ikke virker

Loven som sikrer kundene rettigheter blir bedre fra 2024.

Et nytt år betyr mange nye regler. Og noen av de nye reglene er ekstra positive for deg. Det gjelder for eksempel den nye forbrukerkjøps-loven. Loven har fått flere nye endringer du bør vite om.

Kjøper du noe av en profesjonell selger får du nå flere rettigheter. For eksempel ved feil på produktet du har kjøpt.

Det kan gjøre kjøp av bil tryggere. Og ved kjøp av produkter som inneholder programvare.

– Nå blir det tryggere å kjøpe bruktbil fra forhandler.

Det sier Nils Sødal. Han er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Verken biler eller andre produkter kan nå selges «som den er», skriver Forbrukerrådet. Har tingen du kjøper en feil eller en svakhet? Da må selgeren fra 2024 fortelle hva denne er.

– Nå må selger opplyse om alle feil på bilen, sier Sødal. Han sier at mange har solgt bilen med dette forbeholdet før lovendringen.

Og de som selger varen, har nå ansvar for feil lenger: Får varen din en feil i løpet av to år, er det selgerens ansvar. Denne grensa har før vært på seks måneder.

Også ved reparasjon av varen har du nå bedre rettigheter. Er feilen selgerens ansvar? Da skal han tilby reparasjon eller ny vare. Men selgeren har kun rett til å reparere eller gi nytt produkt én gang per kjøp. Nå vil man oftere kunne kreve å levere tilbake varen og få tilbake pengene sine. Eller få prisavslag når varen ikke virker som den skal, skriver regjeringen.

En annen endring fra 2024 gjelder produkter med apper og programvare. Disse skal nå oppdateres jevnlig i inntil fem år. Dette skal hindre at produsentene kutter oppdateringer på eldre modeller, skriver regjeringen.