Norge

– Det mangler en plan for å bruke digitale verktøy

Lærere savner en plan for å bruke digitale verktøy. Det viser en ny undersøkelse.

Mange lærere sier de ikke kan velge fritt hvilke digitale verktøy de vil bruke. Årsaken er økonomi, avtaler med leverandører og regler fra administrasjonen. Det viser en ny undersøkelse av Skolenes landsforbund (SL)

De fleste lærere ønsker mer kunnskap om digital undervisning. Men bare 17,4 prosent sier de har fått dette.

– Det mangler en plan for å bruke digitale verktøy på skolen. Norge er ikke forberedt. Det sier Jon Oddvar Holthe. Han er en del av SL.

To av ti lærere sier at kommunen de jobber i, har en plan for digitalisering. To av tre lærere sier det er for mye skjermbruk på skolen i dag.

Holthe mener staten må lage mer regler som kommunene kan følge.

– Vi klarer ikke holde tritt. Elevene får ikke den utdanningen de trenger for framtida, sier han.

– De kan også bruke digitale verktøy til juks. Er det bra? Mange lærere er flinke, men de er ikke forberedt. De må få mulighet til å lære mer, sier Holthe.