Norge

Dette har du krav på fra reiseselskapet

Hva skal du gjøre om reisen din blir kansellert som følge av streik? Og hva skal du gjøre om det skyldes uvær eller teknisk feil?

Hvilke krav har du om reisen din blir avlyst, forsinket eller påvirket av streik? Det har Norstat spurt nordmenn om, på vegne av Frende Forsikring.

Av de 1001 som svarte, sier 56 prosent at de ikke vet hva de har rett på.

– Det sparer selskapene mye penger på og de som reiser får en kjipere opplevelse. Det sier Petter Lassen. Han jobber med reise for Frende Forsikring.

Han sier det er viktig å vite hva du kan kreve. Spesielt nå som mange skal hjem fra ferie.

Det er først og fremst reiseselskapet du skal kontakte om reisen blir avlyst eller forsinket, ifølge Lassen.

– De har ansvar for reisen din. Derfor er det dem du skal kontakte først. Og de som skal svare på hva de dekker og når du kan forvente å reise videre.

Lassen sier at de skal tilby ny reise, mat, drikke eller overnatting hvis forsinkelsen er lang nok. Du kan alternativt få pengene du brukte på reisen refundert.

Dersom reiseselskapet ikke dekker ekstrakostnader når reisen blir avlyst, er det på tide å kontakte forsikringsselskapet. Men de dekker ikke forsinkelser eller kanselleringer som forårsakes av streik. Den kan likevel dekke overnatting og hjelp med reisen hvis forsinkelsen skyldes uvær eller tekniske feil.

Lassen anbefaler å sjekke flyplassene sine nettsider for informasjon før reisen. Du bør også sjekke Forbrukerrådets nettsider for informasjon.

– Der finner du informasjon om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise, eller hva som skjer med pakkereiser eller hotellovernattinger, sier han.