Norge

Bruker ikke så mye skjerm som vi først trodde

Ny forskning viser at lærere og elever ofte velger bort skjermene på skolen. Likevel er det noe forskerne savner.

Debatten rundt skjermbruk på skolen har pågått ei stund. Politikere mener skjermen skaper problemer. Mens andre mener den kan være et bra verktøy.

7. februar kom regjeringen med en anbefaling om at mobilene skulle holdes unna klasserommet. Fra 1. august innførte flere Oslo-skoler forbud mot mobil.

Flere er bekymret for at ungdom bruker for mye tid foran skjermene på skolen. Ny forskning viser at bruken av skjerm er mindre enn vi tror. Det har forskere ved Universitetet i Oslo funnet ut av.

Forskerne har sett på hvordan lærere og elever bruker skjerm. De besøkte over 50 klasserom for å se på dette. De fant ut at lærere og elever ofte velger å ikke bruke skjerm.

---

Tre hovedfunn fra rapporten

  1. Digitale ferdigheter er en del av de fleste fag. Elevenes kunnskap varierer veldig mye.
  2. Fokus på kildekritikk er bra. Det mangler undervisning om trygg og etisk bruk av internett.
  3. Lærerne bruker digitale verktøy for å skape variasjon. Forskerne mener det bør være mer fokus på hvordan vi håndterer livet vårt på nett.

---

– Mange er bekymret for skjermbruken på skolen. Men vi ser at elevene ikke sitter så mye foran skjermen. Det sier professor Lisbeth M. Brevik. Hun er en av forskerne.

Lærere bruker både digitale og analoge metoder, ifølge forskningen. Noen ganger bruker de PC, andre ganger notatbøker og nettbrett.

Forskerne vil gjerne ha mer fokus på digitale verktøy, og hvordan de brukes.

– Elevene jobber med kildekritikk. De utforsker kunstig intelligens sammen med lærerne. Men vi savner at det jobbes med en bredere forståelse av dømmekraft. Det sier professor Greta Björk Gudmundsdottir, som har vært med på prosjektet.