Norge

Skal lærere få gripe inn fysisk mot elever?

Lærere skal kunne fysisk føre en elev til et annet sted, hvis eleven kaller en annen noe stygt. Flere reagerer på forslaget til regjeringen.

Lærere har i dag lov til å gripe inn fysisk i noen tilfeller. Det kan skje hvis en elev er i ferd med å gjøre fysisk skade på folk eller ting.

Nå har et nytt lovforslag vært på høring. Kan en lærer også gripe inn fysisk når en elev kommer med angrep i form av ord mot en annen elev? Hva om en elev vesentlig forstyrrer andre når de skal lære?

Regjeringen foreslår at lærere skal få gripe inn fysisk, også i disse tilfellene. De skal kunne fysisk føre en elev til et annet sted i klasserommet. De skal også kunne ta fra eleven ting.

Men langt fra alle er enige i det.

Flere har sagt sin mening om forslaget. Mange er enige i deler av forslaget, men ikke alle er enige i alt det som blir foreslått.

Lærerne på mellomtrinnet på Workinnmarka skole i Tromsø har sendt inn svar i høringen.

– Lærerne støtter forslag til lovendring helhjertet, skriver de.

Mange av svarene i høringen viser at en del kommuner er enige i deler av forslaget. Men mange støtter ikke hele lovendringen. Du kan lese flere av kommunenes svar her.

Det gjelder for eksempel Trondheim kommune. De skriver at de støtter forslaget om at lærere kan gripe inn fysisk for å hindre at en elev krenker noen psykisk. Kommunen støtter ikke forslaget om å la læreren gripe inn fysisk hvis en elev forstyrrer undervisningen for de andre.

Barneombudet passer barnas rettigheter i samfunnet. De syns utfordringer i klasserommet må løses med god faglig ledelse og pedagogiske tiltak.

De støtter ikke det nye forslaget. Ombudet mener departementet ikke har god nok kunnskap å basere lovforslaget på.

De tror at mange av barna som er særlig utsatt for at læreren griper inn, også har diagnoser og historikk. Det kan gjøre dem særlig sårbare. Det kan være barn med ADHD eller autisme. Eller det kan være barn som har opplevd noe traumatisk, sier ombudet.

Heller ikke Lærerprofesjonens etiske råd ønsker at reglene blir endret slik det blir foreslått.

De ser med bekymring på regelforslaget. Det skriver de i sitt svar. De er bekymret for hva praktisering av loven vil kunne bety både for ledelse, lærere og elever.

Kari Nessa Nordtun er kunnskapsminister. Hun mener at verbale angrep og trakassering kan være like alvorlig som fysisk vold.

– Det er viktig å beskytte elever og ansatte mot dette, sa hun da de la fram forslaget. De kommer med noen eksempler på verbale angrep. Det kan være nedsettende kommentarer og skjellsord, eller filming og truende oppførsel.

– Jeg har et mål om at elevene skal lære mer og trives bedre i skolen. Da trenger vi mer respekt, konsentrasjon, ro og orden, sa Nordtun.

Å gripe inn fysisk skal likevel være siste utvei, ifølge ministeren.