Norge

Flyselskapene kan få 6 milliarder kroner

Politikerne vil redde norske flyselskaper. Luftfarten kan få 6 milliarder kroner til sammen i lån.

– Luftfarten er inne i vanskelige tider. De var de første som fikk kjenne på utbruddet av korona-virus. Vi er blitt enig om en pakke for å redde luftfarten i Norge, sa Iselin Nybø fra partiet Høyre. Hun er næringsminister.

Flyselskapene skal få en garantiordning i form av lån. De kan få til sammen 6 milliarder kroner.

Politikere fortalte om krisepakken torsdag kveld. Partiene i regjeringen, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet har blitt enige om ordningen.

Hensikten med garanti-ordningen er å redde flyselskapene.

Nybøe sa at lånene skulle fordeles mellom selskapene. Det avhenger av hvor stor del flyselskapene har av flylisenser. Det betyr at selskapet Norwegian kan få 3 milliarder i lån. SAS kan få 1,5 milliarder kroner i lån. Selskapet Widerøe og andre mindre flyselskap kan til sammen få 1,5 milliarder kroner.

Men selskapene må også få noen andre til å låne dem penger. Det kan være fra en bank eller en finans-institusjon. De må kunne låne flyselskapet 10 prosent av pengene selskapet får. Selskapet må som hovedregel også ha egenkapital på 8 prosent. Myndighetene hadde også flere andre krav på lista til selskapene.

Nybø sa at de vet at dette kan bli krevende å få til. Men at de tror det vil gjøre det lettere å komme seg gjennom perioden vi er i nå.

Norske myndigheter er også enig om en plan for hvor mange flyruter Norge må ha hele tiden. De kaller det en minimums-rutetilbud. Myndighetene vil betale for hva det koster ekstra for selskapene etter denne planen. Det er eksperter i Avinor som har laget den.

– Det vi ønsker er å få til et rutetilbud i vårt eget land. At nordmenn som ønsker det, skal få komme hjem her. Og sikre at turister som vil hjem, skal få komme til sitt eget land, sa Knut Arild Hareide i KrF. Han er samferdselsminister.

Bård Hoksrud i Frp sier at for mange i Norge er flyene som buss og tog.

– Dette er utrolig viktig for luftfarten vår, sier han.

Siste utgave

På forsiden nå