Tema

Fride bor på et flytende sykehus

7 år gamle Fride Tvedt har det ikke som andre norske barn. Hun bor på et skip i Afrika.

Fride Tvedt er sju år gammel. Hun er egentlig fra Nesodden i Norge. Nå bor hun og familien på verdens største sykehus-skip. Det heter Africa Mercy. I år holder skipet til utenfor det afrikanske landet Togo. I fjor var det nabolandet Benin. Hvert år drar skipet til et nytt land. Der jobber leger, tannleger og sykepleiere. De hjelper mennesker som har blitt syke. Fride kaller skipet for «Mercy-boksen».

Mamma Jorid er sykepleier. Pappa Dag er tannlege. Storesøster Linde og storebror Bendik bor også på skipet. Det er ikke mange norske barn som gjør noe lignende.

– En gang var skipet i Liberia. Da tok vi toget til et sted som heter Bong Mines. Vi kjørte bilen oppå en flat togvogn. Toget kjørte avgårde i full fart. Da kunne vi klatre oppå bilen og sitte på bil-taket. Vi ble skikkelig møkkete av all eksosen fra toget. Det var kjempegøy! Mamma var ikke med. Hun ble nok litt sjokkert da hun hørte om det. Men det gikk jo bra, forteller Fride til Klar Tale.

Det er laget en TV-serie om Fride. Den heter «Fride på skipet» og går på kanalen NRK Super. Der får vi se at Fride må lage mat med kokken på skipet. Hun steker 400 hamburgere. Og hun får være med pappa på jobb. Da må hun hjelpe til på tannlege-kontoret. Hver dag skjer det noe nytt.

De som bor på skipet gjør mye hyggelig sammen. Hver desember måned er det julemarked.

– Det heter «Winter Wonderland». I fjor danset jeg og noen andre jenter ballett for alle de andre på skipet. Det var både spennende og gøy, sier Fride.

Skipet ligger ofte til land. Men noen ganger drar det av gårde. Fride liker å seile.

– Det er gøy, selv om det kan gynge ganske mye. Heldigvis blir jeg ikke sjøsyk, sier hun.

Alle som bor på skipet, jobber der frivillig. De må selv betale for mat og opphold. Det gjør de for å hjelpe andre. Mange mennesker i Vest-Afrika har ikke råd til å dra til legen. På sykehus-skipet får de gratis hjelp. Hvert år seiler skipet til et nytt land med mye fattigdom.

Fride går på skole på skipet. Der har hun mange av de samme fagene som på en norsk skole. De er bare 50 barn på skolen på skipet. Skoledagen er mye lenger enn i Norge. Men Fride har ikke norsk på skolen. Det lærer hun av mamma. De har norsk-undervisning to dager i uka.

– Vi har ikke så mange friminutt på skolen. Men vi har lunsjpause i nesten en time. Da går jeg hjem til lugaren og spiser sammen med mamma. Det er godt å ha en så lang pause midt på dagen, sier hun.

Fride skriver brev til mormor og morfar hver kveld. De synes det er spennende å lese om barnebarnets liv på skipet. Farmor og farfar bor også i Norge. I påsken i fjor kom de på besøk til Africa Mercy.

– Vi leide bil og reiste til en nasjonalpark. Den ligger nord i Benin. Vi så bavianer, gaseller, krokodille, flodhest, vortesvin, elefanter, en lang slange og massevis av termitt-tuer! Termitter er en type insekter. Vortesvinene var veldig kule.

Noen ganger savner Fride Norge.

– Jeg savner vennene mine. Og rekkehuset vårt på Nesodden. Og norsk mat. Aller mest savner jeg besteforeldrene mine.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå